سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

97/2/30
10:28 ص

مشاوره و پاسخگویی به مشکلات کامپیوتر و حسابداری، تماس از تلفن ثابت با شماره 9092305943 (تهران) و 02170705086

مشاوره حقوقی  9099071865  

http://www.hamgampc.ir

https://t.me/hamgamrayan

https://t.me/hamgamrayane


حتماً شما هم لغت باگ (Bug) را زیاد شنیده‌اید.

معمولاً کسانی که در حوزه‌ی نرم افزار فعالیت می‌کنند، به خطاهای کوچکی که در برنامه‌ها به وجود می‌آیند، باگ می‌گویند.

طبیعتاً به فرایند پیدا کردن ایرادها و حذف آنها از برنامه هم، دیباگ (Debug) گفته می‌شود.

کافی است کمی در فضای وب فارسی یا انگلیسی جستجو کنید تا با یک داستان هیجان انگیز در این زمینه روبرو شوید:

اینکه خانمی به نام گریس هاپر که در نیروی دریایی کار می‌کرده است، در سال 1945 در دانشگاه هاروارد زمانی که در حال عیب یابی یک ماشین حساب به نام Mark II بوده‌اند، برای نخستین بار، لغت باگ را به کار برده است (ما او را در زنان موفق دنیا معرفی کرده‌ایم).


منابع داخلی و بین المللی، نخستین کاربرد لغت باگ (به معنای حشره) برای خطاهای کوچک در سیستم را به این رویداد نسبت می‌دهند.

اما شاید برای شما جالب باشد که لغت باگ، قبل از این تاریخ نیز به کار رفته است.

گروه متمم به این نتیجه رسیده است که این لغت حداقل صد سال تاریخچه دارد. البته خوشحال می‌شویم اگر منبعی قدیمی‌تر از این هم پیدا کردید، به ما اطلاع دهید تا بتوانیم باز هم، عقب‌تر برویم.

در کتاب Yale Book of Quotations می‌توانید جمله‌ای از توماس ادیسون را ببینید که وی در آن، باگ را به همین معنا به کار برده است. او این مسئله‌ را در نامه‌ای خطاب به دوستش تئودور پوسکاس (در سال 1878) نوشته است و به نظر می‌رسد که قبل از ادیسون هم، این تعبیر وجود داشته و ادیسون صرفاً آن را نقل کرده است:

‘Bugs’ — as such little faults and difficulties are called — show themselves and months of intense watching, study and labor are requisite for…

چنین اشتباهات کوچک و مشکلاتی که خود را نشان می‌دهند و ماه‌ها تلاش و سختی و مطالعه برای پیدا کردن آنها مورد نیاز است، باگ می‌گویند.

به هر حال، این ماجرا دوباره به ما همان بحث‌های مطرح شده در استراتژی محتوا را یادآوری می‌کند: محتوای وایرال یا ویروسی، الزاماً قرار نیست درست یا مفید باشد. بلکه جذاب بودن در این نوع محتوا، مهم‌تر است.

داستان کشف سوسک در رله، آنقدر زیبا و جذاب هست که نیازی به چک کردن و مطالعه و پیدا کردن مورد‌های قدیمی‌تر نباشد.

البته ما، نمی‌خواهیم وجود سوسک را انکار کنیم. بلکه صرفاً هدف ما، پیدا کردن نخستین کاربرد است. بگذریم از اینکه داستان فوق را به سال 1945 ربط می‌دهند و ماشین‌حساب Mark II از سال 1947 مورد استفاده قرار گرفته است!

اما شاید، یک واقعیت مهم، نقل این داستان نادرست را توسط فعالان حوزه‌‌ی نرم افزار،را توجیه پذیر و قابل درک کند. پیامی که به سادگی نمی‌توانند به افرادی خارج از فضای خود منتقل کنند و حتی بزرگانی مانند ادیسون نیز که خالق محصولات و فضاهای جدید بوده‌اند، رنج آن را تحمل کرده‌اند.



ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ