سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

97/4/25
5:38 ع

 شمشاوره و پاسخگویی به مشکلات کامپیوتر و حسابداری، تماس از تلفن ثابت با شماره 9092305943 (تهران) و 02170705086

مشاوره حقوقی  9099071865

http://www.hamgampc.ir

https://t.me/hamgamrayan

https://t.me/hamgamrayane

داراییها 

کلیه اموال ، مطالبات و سایر منابع متعلق به یک مؤسسه که در نتیجه معاملات ، عملیات مالی یا سایر رویدادها ایجاد شده و قابل شناسایی به پول بوده و دارای منافع آتی می باشد را دارایی گویند .
اگر بخواهیم چند دارایی اساسی را نام ببریم به موارد زیر اشاره می کنیم :
1- وجوه نقد
2- مطالبات ( بدهکاران )
3- موجودیهای جنسی و کالا
4- داراییهای ثابت و تجهیزات
حال هر کدام از داراییها را تعریف کرده و موارد دیگری از داراییها را که در این 4 طبقه اصلی قرار می گیرند را معرفی می کنیم .
1- وجوه نقد : شامل پول نقد در صندوق و چکهای بانکی و موجودیهای نقد در بانکها می باشد .
2- مطالبات ( بدهکاران ) : شامل بدهکاران ما و اسناد دریافتی وسفته های دریافتی ما از دیگران می باشد .
3- موجودیهای جنسی و کالا : اجناسی است که مؤسسات در جریان فعالیت خود به قصد فروش یا تولید کالا یا مصرف در عملیات خود خریداری و نگهداری می کنند .
که موجودیهای جنسی خود به سه طبقه    
تقسیم می شود :                                 1- مواد  2- موجودی کالا     3- ملزومات
4- داراییهای ثابت : اموال بادوامی هستند که به  قصد نگهداری بلند مدت خریداری و یا ساخته شده و در عملیات یک مؤسسه مورد استفاده قرار می گیرند نمونه های داراییهای ثابت : زمین ، ساختمان ، ماشین آلات ، اثاثیه و .... می باشد .
دقت کنید که هر طبقه از داراییها ونمونه های اشاره شده را به خوبی فرا گیرید چرا که ازاین به بعد در حسابداری بسیار مورد استفاده قرار می گیرند . به عنوان مثال وقتی صحبت از خرید اثاثیه کردیم شما باید سریع متوجه می شدید اولاً اثاثه یک دارای است و ثانیاً دارایی ثابت می باشد .
قبل از تعریف بدهیها همیشه این را مد نظر داشته باشید که بدهی ها با بدهکاران که یک نوع دارایی می باشد فرق دارد و این دو را با هم تداخل نکنید .
بدهیها : تعهداتی است که یک مؤسسه درمقابل اشخاص و مؤسسات دیگر دارد و از معاملات و رویدادهای گذشته ناشی شده اند و باید با پرداخت پول یا تحویل کالا یا انجان خدمات یا انتقال سایر اقلام داراییها تسویه گردند .
مؤسسات بر حسب نوع و حجم فعالیت و معملات خود بدهیهای گوناگونی دارند .
نمونه های زیر می تواند از بدهیهای یک مؤسسه باشد .
1- بستانکاران
2-اسناد پرداختنی
3- وامها
بستانکاران یعنی چه :  بستانکاران تعهدات یک مؤسسه است که در اثر خرید نسیه اموال ، کالا و خدمات از اشخاص و مؤسسات دیگر ایجاد شده است .
اسناد پرداختنی یعنی چه : بدهیهای ناشی از معاملات یک مؤسسه که در مقابل آن سند تجاری نظیر سفته یا برات صادر شده است ، اسناد پرداختنی گویند .
وام چیست : مبالغی که یک مؤسسه از بانکها و مؤسسات اعتباری یا سایر اشخاص و مؤسسات استقراض و به موجب قرار داد یا اسناد تجاری مبادله شده ، تعهد می کند که اصل و فرع (‌بهره ) آن را در موعد معین یا به اقساط بپردازد وام می گویند .
حال که تعریف بدهیها را یاد گرفتیم اگر گفته شود که ما یک سفته صادر کرده ایم به یقین متوجه  خواهید شد که این سفته جزء بدهیهای    ما و در طبقه اسناد پرداختنی قرار خواهد گرفت .
 سرمایه چیست : حق مالی صاحب یا صاحبان سرمایه یک مؤسسه نسبت به داراییهای آن مؤسسه را سرمایه گویند و یا در واقع با کسر کردن بدهیهای یک مؤسسه از کل داراییهای ْن مؤسسه سرمایه بدست خواهد آمد . یعنی اگر ما بدهیهای خود را از داراییهایمان پرداخت کنیم هر چه باقی ماند سرمایه ما است .



ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ